Historical Glances at the Fifth Operation

Description:  For René Descartes, the extraction of roots (in particular, square roots) holds a special place in arithmetic, alongside the usual four operations. In this lecture various algorithms developed over the ages for extracting square roots will be presented. The emphasis will be on a geometric vision through which computing a square root corresponds naturally to finding the side of a square of given area. The journey taken will go from Antiquity to today and will allow the encounter of methods due in particular to Mesopotamian, Greek, Indian and Chinese mathematicians. The talk is based on material developed in the context of a course on the history of mathematics for pre-service secondary school teachers. Some comments will be made about teacher education in Québec.
Para René Descartes, a extracção de raízes (em particular, de raízes quadradas) tem um lugar especial na aritmética, ao lado das quatro operações usuais. Nesta conferência serão apresentados vários algoritmos desenvolvidos ao longo dos tempos para a extracção de raízes quadradas. Será dado especial destaque à visão geométrica através da qual calcular uma raiz quadrada corresponde naturalmente a encontrar o lado de um quadrado com uma determinada área. A viagem será feita desde a Antiguidade até aos dias de hoje reencontrando, em particular, métodos da autoria de matemáticos da Mesopotâmia, Grécia, Índia e China. Esta conferência baseia-se em material desenvolvido no contexto de um curso sobre a história da Matemática para professores do ensino secundário. Serão feitos alguns comentários sobre a formação de professores no Québec.
Date:  2007-12-13
Speaker:  Bernard R. Hodgson (Universidade de Laval, Quebec, Canadá)
Place:  Pedro Nunes